BEGRIJPBAAR MET BEELD
Het uitlegbaar maken van informatie, toegankelijker maken is iets wat ik belangrijk vind. Ik vind dat iedereen een duidelijk beeld moet kunnen hebben over bepaalde informatie.
Wat is Begrijpbaar met Beeld?
Begrijpbaar Met Beeld is een toegankelijkheidspakket, door dit concept wordt je doormiddel van visuele beelden begeleid bij de tekst. De onderdelen die je hierin kan gebruiken zijn, video, iconen en infographics. Die doormiddel van hun visuele uiting een voorbeeld kan zijn voor de informatie en zo dus duidelijker kan worden. Een van de andere onderdelen van het concept, is dat je bepaalde hulpmiddelen als Dyslexie lettertype kan gebruiken. En dat je meer overzicht kan creëren,
door de meeste belangrijke punten of informatie goed
in het zicht te zetten. Met mijn
voorbeeld homepagina
van de belastingdienst geef ik een beeld hoe je Begrijpbaar Met Beeld kan inzetten. Ik heb dit concept in samenwerking
met
HOI – Foundation ontwikkeld en uitgewerkt.
Wil je meer weten over hoe ik op dit concept ben gekomen?
Dit kan je
hier lezen, in mijn Linkedin
artikel,
afstudeer expositie site
Exposure van de HKU en op de site
van
HOI-Foundation. Daar kan je ook meer een beeld krijgen
van de organisatie zelf en waar zij voor staan.
Heb je nog meer vragen over Begrijpbaar Met Beeld
en ben je nieuwsgierig naar het onderzoek ernaar?
Je kan altijd gewoon contact opnemen
via het
contactformulier
of mail
info@estherdeboer.nl

1. Belangrijkste onderdelen boven en vooraan
Tijdens het proces van dit project kwam er opgegeven moment in een feedbacksessie de vraag naar voren wat ik met het bovenste gedeelte van mijn homepagina wil bereiken. Wat voor een informatie zou je daar neer willen zetten, wat wil je dat mensen meteen zien wat wil je bij de gebruiker bereiken. Uit het verdere gesprek kwam naar voren dat mijn doel is dat de gebruiker hun belangrijkste informatie en hulpmiddelen daar kunnen vinden. Dat als ze stress ervaren over het vinden van bepaalde informatie of hulpmiddelen dat ze die meteen daar als eerste kunnen vinden.
Het doel
Bij organisaties als de Belastingdienst, zijn er vragen waar je meteen snel antwoord op wil hebben. En hier dan ook snel het antwoord van wilt vinden. Bijvoorbeeld: “Ik kan moeilijk mijn belasting betalen, ik heb daar hulp bij nodig, wat nu?” Of ik heb een uitzonderlijke vraag of heb misschien recht op een vrijstelling, waar kan ik deze informatie vinden. Deze onderwerpen, hulpmiddelen die zou je het beste boven aan kunnen zetten. Om zo te zorgen dat mensen snel bij hun informatie en hulp terechtkomen.
De vormgeving keuzes
Qua vormgeving heb ik besloten, om zo min mogelijk tekst te gebruiken en de iconen te spreken voor wat je hier kan vinden. Als je toch meer uitleg wilt over zo’n informatiecomponent. Dan kan je op tekstwolkje staan en een samenvatting erover lezen. Wil je uiteindelijk meer weten over dat onderwerp wat in de informatiecomponent staat? Dan kan je op het pijltje hoeverre en zo lezen en dan doorklikken naar de informatie die je kan verwachten.
Naast deze informatiecomponenten, heb ik links ervan een overzicht staan. In dit overzicht kan je alle onderdelen zien die je vanuit deze homepagina kan vinden. Welke hulpmiddelen en welke informatieonderdelen. Door op de tekst of het bolletje te klikken scrol je in een keer naar dit onderdeel van de homepagina. Deze homepagina is dus ook een scrol pagina en het idee van deze pagina, is dat de gebruiker in een overzichtelijke pagina de informatie kan scannen en zo kan zoeken naar zijn informatie. Niet alleen door van boven naar beneden te scrollen, te scannen en te zoeken. Maar bij bepaalde informatieonderdelen ook van links naar rechts te scrollen, te scannen en te zoeken. En zo sneller kan scannen en zoeken.


2. Hulpmiddelen voor
het lezen van de tekst
Naast het visuele gebruik van video, iconen en infographics. Wilde ik ook nog gaan kijken naar andere mogelijkheden die ook zouden kunnen zorgen voor meer toegankelijkheid. Die hulp bieden bij het lezen voor dyslecten, maar wat ook voor oudere of voor hele jonge kinderen handig zouden kunnen zijn. Met de inspiratie die ik kreeg van Tamara van HOI-Foundation, ben ik op 3 hulpmiddelen gekomen. Een waar je makkelijk in een keer naar Youtube kanaal kan gaan van de Belastingdienst en zo ook meerdere visuele video’s kan zien en sneller de informatie snapt. Een waarmee je de mogelijkheid word gegeven dat je tekst kan laten voor lezen en een die er voor zorgt dat je als Dyslect de tekst makkelijker zelf kan lezen.
Het doel
Als Dyslect of laag geletterde is het fijn als je wat extra hulp kan krijgen bij de tekst. Zo kan je met de hulpmiddelen makkelijk bij de algemene video komen op het YouTube kanaal van de organisatie. Daar kan je nog meer visuele video’s zien.
Je kan het ook doormiddel van Microsoft Edge laten voorlezen, alleen moet je die software nog wel installeren. Hier word je doorverwezen naar de plek die uitlegt hoe dat werkt.
Of je kan gebruik maken van het Dyslexie lettertype. Misschien is het voor jou als Dyslect prettiger om met dit lettertype te lezen. Door de wat meer vastigheid die de letters hebben, of de ruime spatiering dat dit het lettertype ook heeft.
De vormgeving keuzes
Wat je hier en in de vormgeving van de hele site ziet, is dat alle vierkanten en rechthoekige vormen een afgeronde hoek hebben. Deze vormen zorgen voor een vriendlijkere uitstraling en creëren ook wat meer rust. Die rust heb ik ook vormgegeven in de grote afstanden die ik heb gegeven aan de verschillende onderdelen. Tussen elk informatie of hulpmiddel onderdeel zit een grote witruimte. Het idee hiervan is dat je dan niet snel afgeleid bent, rust ervaart en zo beter kan concentreren op de informatie die je zoekt.
